美濃焼から林亮次 荘山窯の白志野のぐい呑みのご紹介です。
美濃焼の代名詞ともいえる、志野焼のぐい呑みです。
志野焼は大変手間のかかる焼き方をするため
専門のノウハウがあり、独自の技術が必要となります。
従って、他の産地で真似て作ることは、非常に難しくなっています。
そのため志野焼は、美濃焼でしか見られなくなっており
美濃焼独自の焼き物となっています。
人が完全にコントロールできない、焼き物の独自の世界がそこにはあります。
気温や湿度、天候などの様々な条件で変化して、同じものが絶対に出来ない
独自の炎の芸術といっても過言ではありません。
力強いイメージで作られており、微妙な釉薬の色合いと
焼成で志野独特の世界観を作りあげています。
このぐい呑みの作風は、比較的おとなしいように感じます。
釉薬が裂けたような激しいものではなく、全体にピンホールが
無数に点在していますが、色も赤茶色くなっている部分もありますが
整った白色の風合いになっています。
形は筒型ではなく、どちらかというと平たい方で、抹茶茶碗をそのまま小さくしたような
大変バランスのいい形をしています。
ある程度変形させていますので、沓形ともいえる面白い形をしています。
胴回りの中央の部分で一旦締めて、くびれているので指をかけて持ちやすく
持った時に手や指にしっくりとフィットして使いやすくなっています。
そこから口の部分は外側に広がっているので、飲みやすくなっています。
白土をベースに白い釉薬がかけて焼かれていて、高台付近で見られる土は
荒々しさがあり、作家のサインが彫られており手作りの良さを感じます。
どっしりとして存在感のあるぐい呑みとなっています。
径 6.5㎝ 高さ 4.5㎝
This is an introduction to Shirashino’s Groonimi from Mino Ware to Hayashi Yoshiji Sozan Kiln.
It is a bowl of Shino ware that can be said to be synonymous with Mino ware.
In order to bake Shino ware in a very laborious way
We have specialized know-how and need our own technology.
Therefore, it is very difficult to imitate and make in other production areas.
Therefore, Shino ware can only be seen in Mino ware.
It has become Mino ware’s own baked goods.
There is a unique world of baked goods that people cannot completely control.
It changes under various conditions such as temperature, humidity, weather, etc., and the same thing is absolutely not possible.
It is not an exaggeration to say that it is the art of its own flame.
It is made of a powerful image, and a subtle shade of glaze and
We have created a unique view of the world of Shino by firing.
I feel that the style of this gussing is relatively quiet.
It’s not as intense as a glaze torn, but a pinhole throughout.
It is scattered innumerable, but there is a part where the color is reddish-brown, too.
It has a well-arranged white feel.
The shape is not a cylindrical shape, but rather a flat one, such as making the green tea bowl small as it is.
It has a very well-balanced shape.
Because it is deformed to some extent, it has an interesting shape that can be said to be a sly shape.
It tightens once in the center part of the girth, and it is easy to hold it with a finger because it is broken.
It fits perfectly to the hand and the finger when I hold it, and it is easy to use.
From there, the mouth part spreads outward, so it’s easier to drink.
It is baked with white glaze based on white clay, and the soil seen near the high
It is rough, and the sign of the writer is carved, and I feel the goodness of handmade.
It has become a strong swallow with a strong presence.