讃岐塗から象谷の煎茶盆のご紹介です。
香川の讃岐漆器は玉楮象谷(たまかじぞうこく)によってはじめられました。
若き日の象谷は高松藩主 松平頼恕の知遇を受けて京都に遊学し
そこで重要美術品を目で学び、芸術感覚を養いました。
永楽保全を始め、数多くの名匠、文人と交流して知識を拡める一方
キンマや堆朱というものを研究し、改良に改良を重ねて
我が国独自の技法を編み出しました。
象谷塗はその中の一つで
挽き物の生地に弁柄を練り込んだ生漆を何回も摺り込んで
木地固めを施し、良質の漆で仕上げたものです。
製品は堅牢で素朴、風雅に富んでいます。
昭和52年に国の伝統工芸品に指定されています。
このお盆は正式な煎茶でも使える、木製の本格的なお盆です。
とても細長く、お煎茶碗がたくさん運ぶことができます。
表面は細工が細かくなされていて、見た目の良さもありますが
滑り止めの効果も期待できます。
裏面は意図的に木目が見えるような塗りがされていて
素朴さと高級感があります。
全長 51.5㎝ 幅 13㎝ 高さ 2㎝
木製 うるし塗
It is an introduction of Sencha-bon of Hitoya from Sanuki-nuri.
Kagawa’s Sanuki lacquerware was started by Tamakajizokoku.
Hiotani, who was young, studied in Kyoto under the knowledge of Matsudaira Yoriyori, the lord of the Takamatsu Domain.
Therefore, I studied important art works with my eyes and developed a sense of art.
While interacting with many master craftsmen and writers, including the preservation of Eiraku,
We have studied kinma and compost, and we have made improvements to improve them.
We have devised our own techniques.
Zotani-nuri is one of them.
The raw lacquer which kneaded the valve pattern into the dough of the ground is rubbed many times.
It is made with high-quality lacquer, with wood solidification.
The product is robust, simple and elegant.
It was designated as a traditional craft of the country in 1977.
This tray is a wooden authentic obon that can also be used in formal Sencha.
It is very long and can carry a lot of sencha bowls.
The surface is finely crafted, and it looks good, but
You can also expect the effect of non-slip.
The back side is intentionally painted so that the grain of wood can be seen
It is simple and luxurious.
這是從伊基油漆到伊米亞的綠茶盆的介紹。
香川的吉吉漆器由田中真紀子(TamakajiKoko)開始。
年輕的大象谷在京都學習,受到高松先生松井先生的待遇。
在那裡,我親眼目以為是,學習了重要的藝術品,培養了藝術意識。
與眾多大師和作家互動,擴大知識,包括長期保護
研究 Kimma 和堆肥,並不斷改進
我們提出了我們自己的技術。
象谷漆是其中之一
把閥門圖案揉成烤麵團,把生子揉成一種生的,然後反復揉捏。
木塊被應用,並完成與高品質的漆。
產品堅固、質樸、優雅。
昭和52年被指定為國家傳統工藝品。
這個託盤是一個正宗的木制託盤,可用於正式的抹茶。
它非常長,可以攜帶大量的綠茶碗。
表面是精細的,有一個外觀好。
也可以期待防滑效果。
背面被刻漆,使木紋可見。
有質樸和豪華的感覺。
这是从伊基油漆到伊米亚的绿茶盆的介绍。
香川的吉吉漆器由田中真纪子(TamakajiKoko)开始。
年轻的大象谷在京都学习,受到高松先生松井先生的待遇。
在那里,我亲眼目以为是,学习了重要的艺术品,培养了艺术意识。
与众多大师和作家互动,扩大知识,包括长期保护
研究 Kimma 和堆肥,并不断改进
我们提出了我们自己的技术。
象谷漆是其中之一
把阀门图案揉成烤面团,把生子揉成一种生的,然后反复揉捏。
木块被应用,并完成与高品质的漆。
产品坚固、质朴、优雅。
昭和52年被指定为国家传统工艺品。
这个托盘是一个正宗的木制托盘,可用于正式的抹茶。
它非常长,可以携带大量的绿茶碗。
表面是精细的,有一个外观好。
也可以期待防滑效果。
背面被刻漆,使木纹可见。
有质朴和豪华的感觉。