伊賀焼から、火だすきの手作り土鍋のご紹介です。
「火だすき」とは備前焼や常滑焼などの無釉の陶器に
たすき状の赤褐色の斑紋が表れているものをいいます。
これはその昔、重ね焼きをする時に、間に藁(わら)を挟んだり
塩俵を蒔と一緒に窯に投げ込んだために、器に偶然に出来た模様でした。
最古のものは、正倉院の奈良時代に作られた須恵器があります。
不規則にできる紋様が非常に味わい深いため、これを後世に
藁(わら)縄を器の素地に直接巻き付けて、意識的に火だすきの文様を
作りだすようになりました。
火だすきの土鍋は非常に珍しく、伊賀土鍋で手作りのものは、非常にレアな
存在といえます。
蓋も身(本体)も外側は無釉で独特の雰囲気を出しています。
内側には、しっかりと釉薬がかけてあります。
ろくろ挽きで作られているため、10号という大きさの割に、大変軽く
扱いも非常に楽と思われます。
身(本体)の形状が丸みを帯びているため、切立型に比べると容量が
若干少なめになりますが、底が平らなものに比べると炎が丸い部分を
包み込むように当たるので、効率がよいと思われます。
使い始めは「目止め」をお勧めします。
「目止め」とは土鍋などの土の粗い器には細かい穴が無数にあいており
その穴を、お粥を炊いてでんぷん質で土鍋の細かい気孔を埋め
水漏れや臭いの浸み付き、汚れの染み込みやこびりつき、焦げ付きを防ぎ、
炊きあがりも早くなり、土鍋の強度を上げることが出来ます。
正しい方法でお使い頂ければ、日本製の土鍋は相当の永年にわたって
お使い頂くことが出来ます。
時代が経っても、風化しない、流行に左右されない永くお使い頂ける逸品です。
外径(持ち手含まず)30㎝ 高さ(蓋含む)18㎝
高さ(蓋なし本体のみ)10.5㎝
It is an introduction of the handmade earthen pot of the fire dasuki from Iga ware.
“Fire Dasuki” is used for unglazed pottery such as Bizen ware and Tokoname ware.
It is a thing that the reddish-brown plaque of the shape is shown.
This used to be a layer of baking, and when we were baking, we had a straw between them.
Because the salt bowl was thrown into the kiln with the rice bowl, it seemed to have been made by chance in the bowl.
The oldest one is Sueware, which was made during the Nara period of Shosoin.
Because the pattern which can be done irregularly is very delicious, this is
The straw rope is wrapped directly around the base of the vessel, and the pattern of the fire is consciously
I came to make it.
The earthen pot of the fire is very rare, and the handmade one in the Iga earthen pot is very rare.
It can be said that it exists.
Both the lid and the body are unglazed on the outside and give a unique atmosphere.
On the inside, glaze is firmly put on.
Because it is made of potter’s wheel grinding, it is very light though it is the size of No. 10.
It seems to be very easy to handle.
Because the shape of the body (body) is rounded, the capacity compared to the cut type
It is slightly less, but the part where the flame is round compared to the one with a flat bottom
Because it hits like wrapping, it seems to be efficient.
We recommend “eye-stopping” at the beginning of use.
The “stop” means that there are countless fine holes in coarse bowls of soil such as earthenware pots.
The hole is cooked in the bowl and the fine pores of the earthen pot are filled with starch.
Water leakage and smell soaking, stain ingrain, sticking, prevent scorching,
Cooking is also faster, you can increase the strength of the earthen pot.
If you use it in the right way, the earthen warepot made in Japan will last for a considerable long time.
You can use it.
Even after the time has passed, it does not weather, it is a gem that can be used for a long time not influenced by the fashion.
介紹從伊賀陶器到火壽司的手工土鍋。
“火壽司”是無釉陶器,如Bizen陶器和常滑燒。
它是一種紅褐色的斑塊。
這是很久以前,當烤,夾在稻草之間
鹽碗被扔進碗裡,所以碰巧在碗裡。
最古老的是奈良時期在倉倉寺製作的蘇伊器。
因為不規則的圖案非常美味,所以
把繩子直接纏繞在容器的本處,有意識地把火的圖案。
現在,讓我們開始製作它。
火鍋是非常不尋常的,手工製作的伊賀土鍋是非常罕見的
可以說存在。
蓋子和身體(身體)在外側是無霜的,營造出一種獨特的氛圍。
裡面有釉料。
因為它是由羅卡羅磨,約10號的大小,非常輕
處理似乎很容易。
由於身體的形狀是圓的,與切口類型相比,容量
稍小一點,但火焰是圓的部分相比,底部是平坦的
它似乎效率高,因為它被包裝。
建議”停止”開始使用。
在土鍋等粗土器中,有無數的細孔。
用澱粉填充了鍋的細毛孔,煮了一個洞。
與漏水和氣味浸泡,防止污垢的滲漏,污垢,污垢,燒焦,
烹飪越快,鍋的強度就越高。
如果你以正確的方式使用它,日本製造的土鍋將持續很長時間。
您可以使用它。
即使時代流逝,它也不會風化,它是寶石,你可以長期使用,不受時尚的影響。
介绍从伊贺陶器到火寿司的手工土锅。
“火寿司”是无釉陶器,如Bizen陶器和常滑烧。
它是一种红褐色的斑块。
这是很久以前,当烤,夹在稻草之间
盐碗被扔进碗里,所以碰巧在碗里。
最古老的是奈良时期在仓仓寺制作的苏伊器。
因为不规则的图案非常美味,所以
把绳子直接缠绕在容器的本处,有意识地把火的图案。
现在,让我们开始制作它。
火锅是非常不寻常的,手工制作的伊贺土锅是非常罕见的
可以说存在。
盖子和身体(身体)在外侧是无霜的,营造出一种独特的氛围。
里面有釉料。
因为它是由罗卡罗磨,约10号的大小,非常轻
处理似乎很容易。
由于身体的形状是圆的,与切口类型相比,容量
稍小一点,但火焰是圆的部分相比,底部是平坦的
它似乎效率高,因为它被包装。
建议”停止”开始使用。
在土锅等粗土器中,有无数的细孔。
用淀粉填充了锅的细毛孔,煮了一个洞。
与漏水和气味浸泡,防止污垢的渗漏,污垢,污垢,烧焦,
烹饪越快,锅的强度就越高。
如果你以正确的方式使用它,日本制造的土锅将持续很长时间。
您可以使用它。
即使时代流逝,它也不会风化,它是宝石,你可以长期使用,不受时尚的影响。