備前焼から、伊勢崎競 作の花入れのご紹介です。
この花入れは、掛け釘が後ろ側に付けられていることから
本来は掛け花入れとして作られています。
しかし、その端正な姿から床の間などに、置いて使って頂いても
小ぶりではありますが、十分に使える花入れです。
口作りもしっかりとしていて、下へ行くほど次第にすぼまっていく形は
とても整っており、肩の部分の丸みを帯びた姿は
とても美しい造形となっています。
上半分には、ろくろの跡が残されており、下半分は
表面が整えられている感じがします。
備前の土は石がたくさん混じっているので、細かな石の跡や
ピンホールやそれ以上の穴も所々に点在し、備前焼の味わいを
感じることが出来ます。
また、花入れの上部、肩の付近に「石はぜ」が確認できます。
「石はぜ」とは、素地の中に混入していた砂石が焼けはぜて、
露出し景色となったものを言います。
周囲の素地に割れ目が生じて、砂石が露出し、その砂粒が溶けて
膨れ出たり、石の角が丸味を帯びたりして、奇抜な景色を表わしたものです。
水が漏れないことから、昔から茶人には大変珍重されました。
「石はぜ」は、偶然の産物であり意図的に作りだすことが、
非常に困難であることから、大変貴重なものであるといえます。
胴径 9㎝ 高さ 16㎝
From Bizen ware, it is an introduction of the flower vase of Isesaki competition work.
This flower vase is because the hanging nail is attached to the back side.
Originally, it is made as a hanging flower vase.
However, even if you put it between the floor from its neat appearance, and use it
Although it is small, it is a flower vase that can be used enough.
The mouth making is also firm, and the shape which gradually sits down as it goes down
It is very well-formed, and the rounded figure of the shoulder part
It has become a very beautiful modeling.
In the upper half, there are traces of a potter’s wheel, and the lower half
I feel that the surface is arranged.
Bizen’s soil is filled with stones, so it’s a fine stone mark and
Pinholes and more holes are scattered in some places, and the taste of Bizen ware
You can feel it.
In addition, you can see “stone ze” at the top of the flower vase and near the shoulder.
The “stone is cold” means that the sandstone that was mixed in the base is burnt and burned,
It is said that it became an exposed scenery.
Cracks occur in the surrounding base, sandstones are exposed, and the grains of sand melt.
It is a thing that shows a wacky scenery by swelling out, and the corner of the stone takes on a round taste.
Because water does not leak, it has been very prized among tea people for a long time.
“Stone ze” is a product of chance, and it is made intentionally,
It is very valuable because it is very difficult.
介紹伊勢崎的花池從比約恩陶器。
這個花架,因為釘被綁在後面
它最初是作為掛花架製作的。
但是,從整潔的數位,如地板之間,即使我把它放在使用
這是一個小的,但有足夠的花。
嘴是堅定的,形狀逐漸下降,你下
非常整潔,肩膀部分的圓潤的身影
它已成為一個非常美麗的造型。
上半部分留下一個摩爾的痕跡,下半部分
感覺表面是有序的。
在Bizen的土壤中,許多石頭混合在一起,所以有細石的痕跡和
針孔和更多的孔也點綴在各地,並品嘗比前燒
我能感覺到。
此外,在花瓶的頂部和肩膀附近,你可以看到”石頭”。
“石頭”是混合在地下的砂石被燒焦了,
說什麼是暴露和風景。
周圍的地面有裂縫,沙石暴露,沙粒融化
它膨脹或石頭的角落是圓的,它顯示了一個奇特的景色。
由於水不漏水,茶人長期以來一直非常珍視它。
石頭是偶然的產物,可以故意製造。
這是非常寶貴的,因為它是非常困難的。
介绍伊势崎的花池从比约恩陶器。
这个花架,因为钉被绑在后面
它最初是作为挂花架制作的。
但是,从整洁的数字,如地板之间,即使我把它放在使用
这是一个小的,但有足够的花。
嘴是坚定的,形状逐渐下降,你下
非常整洁,肩膀部分的圆润的身影
它已成为一个非常美丽的造型。
上半部分留下一个摩尔的痕迹,下半部分
感觉表面是有序的。
在Bizen的土壤中,许多石头混合在一起,所以有细石的痕迹和
针孔和更多的孔也点缀在各地,并品尝比前烧
我能感觉到。
此外,在花瓶的顶部和肩膀附近,你可以看到”石头”。
“石头”是混合在地下的砂石被烧焦了,
说什么是暴露和风景。
周围的地面有裂缝,沙石暴露,沙粒融化
它膨胀或石头的角落是圆的,它显示了一个奇特的景色。
由于水不漏水,茶人长期以来一直非常珍视它。
石头是偶然的产物,可以故意制造。
这是非常宝贵的,因为它是非常困难的。