雄斉 作の木製莨盆(たばこぼん)のご紹介です。
自然の桐材の木目を生かした、木の温かみのある莨盆です。
本来、茶会をする時に正客の座る位置に置いておくもので
この中には火入れ、灰吹き、莨入れなどを入れ、キセルなどを添えておきます。
この莨盆の上部の渕は、一定の形に揃えることはしないで、自然の木の形をそのままに
曲がったり、へこんだりしているのを残して、加工されています。
その一定ではない変化のある造形が、侘びた雰囲気を出しています。
なるべく桐材の素材感を残した素朴な味わいが特徴です。
縦板どうしのつなぎには、同じ木材のくさびが三つずつ打たれており
永く使えるような作りとなっています。
桐材は軽く、表面を焼いているので、汚れや自然の変色を気にすることなく
扱いやくなっています。
比較的浅い作りとなっているので、普段の小物入れなどにも十分に使えるサイズと
形をしています。
趣のある「本物」の素材感に触れる機会を日常の生活に取り入れられる逸品です。
26.5㎝ × 17.3㎝ × 高さ 8㎝
木製 桐材
It is an introduction of 莨 bon (cigarette bon) of the male work.
This is a warm tray of wood that makes use of the wood 莨 natural wood.
Originally, it is the one to put it in the position where the positive guest sits when the tea party is held.
In this, put the fire, ash blowing, 莨, etc., and add the xel etc.
In 莨 the upper part of the basin should not be aligned to a certain shape, but in place the shape of a natural tree.
It is processed, leaving it bent or depressed.
The shape with the change which is not constant puts out the atmosphere that it was lonely.
It is characterized by a simple taste that leaves a sense of material of the wood as much as possible.
The same wood’s severity is struck three by three in the connection between the vertical plates.
It has become a making that can be used for a long time.
The wood is light and burns the surface, so you don’t have to worry about dirt or natural color change.
It’s getting worse.
Because it has become a relatively shallow making, and the size that can be used enough, such as the usual accessory case
It has a shape.
It is a gem that the opportunity to touch the sense of material of the quaint “real thing” can be taken into daily life.
介紹木盆的玉木。
這是一個溫暖的樹盆,利用天然木材的木材。
原來,在舉行茶會時,放在正客的坐姿上。
把火,灰燼,和放,並附加一個Kisel等。
這個盆的頂部,不對齊一個恆定的形狀,但自然樹的形狀保持原樣。
它經過加工,留下彎曲或凹痕。
具有不恆定變化的造型營造出一種令人眼花繚亂的氛圍。
其特點是質樸的味道,留下材料的感覺,盡可能。
三個相同的木楔被打在垂直板之間的連接。
它已成為一個可以長期使用。
木材是輕的,烤表面,所以不關心污垢或自然變色。
我變得討厭它。
因為它已成為一個相對淺的製作,大小,可以充分使用,如通常的手套箱和。
有一個形狀。
這是一個寶石,將有機會觸摸古樸的”真實”材料的感覺,並融入日常生活。
介绍木盆的玉木。
这是一个温暖的树盆,利用天然木材的木材。
原来,在举行茶会时,放在正客的坐姿上。
把火,灰烬,和放,并附加一个Kisel等。
这个盆的顶部,不对齐一个恒定的形状,但自然树的形状保持原样。
它经过加工,留下弯曲或凹痕。
具有不恒定变化的造型营造出一种令人眼花缭乱的氛围。
其特点是质朴的味道,留下材料的感觉,尽可能。
三个相同的木楔被打在垂直板之间的连接。
它已成为一个可以长期使用。
木材是轻的,烤表面,所以不关心污垢或自然变色
我变得讨厌它。
因为它已成为一个相对浅的制作,大小,可以充分使用,如通常的手套箱和
有一个形状。
这是一个宝石,将有机会触摸古朴的”真实”材料的感觉,并融入日常生活。