かわら文一 作の平水指のご紹介です。
水指は茶道の席中に用いて、釜に補給する水や茶椀や茶筅などを
すすぐ水を貯えておく器で、棚や長板に置いて使います。
こちらの水指は平水指といって、普通の水指に比べて口が広く
背が低くなっています。
水面を多く見せて涼感を出すために、夏の暑い時期に使われます。
長板などに置いて使うことが多くなっています。
この焼物は「南蛮」といって、元々は南の異国で焼かれた焼物の意で
特定の国や窯を指すものではありません。
このように茶褐色で無釉薬のものが多く、表面はざらっとしていて
焼き締めてあるのが特徴です。
水指の外側には意図的に、土のひび割れた箇所が無数に作ってあり
土味をダイレクトに感じて頂くことが出来ます。
水指全体の荒々しさに比べて、蓋の取っ手は繊細で対照的となっています。
蓋の表面は取っ手の周囲にヘラで円が描かれています。
平水指全体は、厚みがありふっくらとしていて、品名にもあるように
お多福のイメージで作られています。
焼き締めてはありますが、念の為内側に釉薬が塗られて、水がしみ込んだり
漏れないようにされています。
渋めの水指は飽きも来にくく、永くお使い頂けるものとなっています。
胴径 23㎝ 高さ 13.5㎝
It is an introduction of the hiramizu finger of the work of The Wara Kenichi.
The water finger is used in the seat of the tea ceremony, and water, the tea bowl, the tea bowl, the tea 筅, etc. which replenish the kettle
It is a container to store water immediately, and it puts it on a shelf and a long plate and uses it.
This water finger is called a flat water finger, and the mouth is wider than an ordinary water finger.
I’m short.
It is used during the hot summer months to show a lot of water surface and give a cool feeling.
It is often put on a long plate etc. and used.
This pottery is called “Nanban”, and it is originally burned in a foreign country in the south.
It does not refer to a particular country or kiln.
In this way, there are a lot of things of brown and non-glazed, and the surface is rough.
It is a feature that it is baked.
On the outside of the water finger, there are countless cracked parts of the soil.
You can feel the earth taste directly.
Compared to the roughness of the entire water finger, the handle of the lid is delicate and contrasting.
The surface of the lid is drawn in a circle with a spatula around the handle.
The whole flat water finger is thick and plump, as is also in the product name.
It is made with the image of Otafuku.
It is baked, but the glaze is applied to the inside just in case, and water soaks in.
It is made not to leak.
Astringent water fingers are hard to get tired of, and they can be used for a long time.
這是平水手指的介紹。
水指在茶道的座位上使用,如水、茶碗、茶碗等,
這是一個存儲沖洗水的容器,放在架子上或長板上。
這裡的水指是平水手指,與普通水指相比,嘴寬。
矮個子。
它用於夏季炎熱的天氣,以顯示大量的水面,併發出涼爽的感覺。
它經常放在長板等上。
這種陶器被稱為”南昌”,最初是在南方的異國他國燒制的。
它不指特定國家或窯。
像這樣,許多棕色和無釉的東西,表面是粗糙的
其特點是被燒焦了。
在水手指的外側,有無數的裂縫的地方,故意
你可以直接感受到泥土的味道。
與整個水指的粗糙度相比,蓋子的手柄是細膩和對比的。
蓋子表面在手柄周圍用鏟子繪製。
整個平水手指是厚和豐滿的,如產品名稱
它是由多福的形象。
它被燒焦了,但裡面塗了釉料,以防萬一,水被滲入。
被防止洩漏。
苦澀的水手指是很難來,太無聊了,它已成為的東西,你可以長期使用。
这是平水手指的介绍。
水指在茶道的座位上使用,如水、茶碗、茶碗等,
这是一个存储冲洗水的容器,放在架子上或长板上。
这里的水指是平水手指,与普通水指相比,嘴宽。
矮个子。
它用于夏季炎热的天气,以显示大量的水面,并发出凉爽的感觉。
它经常放在长板等上。
这种陶器被称为”南昌”,最初是在南方的异国他国烧制的。
它不指特定国家或窑。
像这样,许多棕色和无釉的东西,表面是粗糙的
其特点是被烧焦了。
在水手指的外侧,有无数的裂缝的地方,故意
你可以直接感受到泥土的味道。
与整个水指的粗糙度相比,盖子的手柄是细腻和对比的。
盖子表面在手柄周围用铲子绘制。
整个平水手指是厚和丰满的,如产品名称
它是由多福的形象。
它被烧焦了,但里面涂了釉料,以防万一,水被渗入。
被防止泄漏。
苦涩的水手指是很难来,太无聊了,它已成为的东西,你可以长期使用。